„Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy, kiedy dotarliśmy do mety. W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej i praktycznie nie kończy się nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej, mimo że fizycznie dawno już nie ruszamy się z miejsca. Wszak istnieje coś takiego jak zarażenie podróżą i jest to rodzaj choroby w gruncie rzeczy nieuleczalnej”.

Ryszard Kapuściński.

W dniach 5-7.06.2017 r. miała miejsce wycieczka do Pragi, stolicy naszych południowych sąsiadów, w której uczestniczyła grupa 93 uczniów naszej szkoły (klasy 1IA, 2IA, 2MA, 3TM) wraz z opiekunami. Były to trzy dni pełne wrażeń.

Pierwszym punktem podróży była wizyta we wrocławskim ZOO, które jest najstarszym ogrodem zoologicznym w Polsce. Spacerowaliśmy po Afrykarium, unikatowym na skalę światową kompleksie przedstawiającym różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Kontynentu. Największą atrakcję stanowiły liczne akwaria, zbiorniki wodne oraz baseny reprezentujące m.in. rafę koralową Morza Czerwonego, jezior Malawi i Tanganiki, głębiny Kanału Mozambickiego, gdzie występują rekiny, płaszczki i inne duże ryby.

Kolejno udaliśmy się do Parku Szczytnickiego, aby zdążyć na pokaz  multimedialnej  fontanny w rytm muzyki  klasycznej. Tam też znajduje się słynna Hala Stulecia wpisana na listę UNESCO oraz piękny Park Japoński.

Następnie zwiedziliśmy najstarszą część Wrocławia – Ostrów Tumski z piękną 700 letnią katedrą Jana Chrzciciela ( ciekawostką jest to, że do tej pory codziennie uliczne  lampy gazowe – ponad 100 sztuk rano gasi a wieczorem zapala wrocławski latarnik) i Mostem Tumskim, zwanym mostem zakochanych.

Następnie dotarliśmy do Rynku – drugiego  co do wielkości  w Polsce. Najbardziej okazałym zabytkiem tego miejsca jest Ratusz – perła architektury gotyckiej i renesansowej. Wokół którego znajdują się piękne kamienice, restauracje i  interesująca fontanna, zbudowana ze szklanych płyt.

Pełni wrażeń przejechaliśmy do Kudowy Zdroju. Po zakwaterowaniu i obiadokolacji spędziliśmy miły wieczór przy ognisku.

Drugiego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy zwiedzać Pragę. Przez dzielnicę malowniczych kamienic, wąskich uliczek, zaułków i zabytkowych kościołów dotarliśmy na Hradczany, Tu znajduje się Zamek Praski, dawna siedziba królów czeskich, który uznany jest za największy zamek na świecie. Obecnie znajduje się tu kancelaria prezydenta kraju. Po drodze minęliśmy muzeum Franza Kafki i udaliśmy się na słynny średniowieczny Most Karola. Łączy on dzielnice Malá Strana i Staré Město z charakterystycznymi barokowymi posągami, w tym figurą św. Jana Nepomucena (dotknięcie płaskorzeźby znajdującej się pod nią przynosi ponoć szczęście). Kolejno przeszliśmy dawną dzielnicą żydowską Josefov; Tam obejrzeliśmy słynny zegar astronomiczny Orloy, znajdujący się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego. Zwiedzanie zakończyliśmy na placu Wacława, znajdującego się na terenie Nowego Miasta.  Wzdłuż bulwaru stoją budynki z przełomu XIX i XX w, liczne kawiarenki i sklepy z pamiątkami.  Na placu stoi monumentalny pomnik św. Wacława, a tuż obok gmach Muzeum Narodowego.

W trzeci dzień wycieczki zwiedzaliśmy Kotlinę Kłodzką.  W pierwszej kolejności udaliśmy się do Kaplicy Czaszek. Całe jej wnętrze wyłożono szczątkami ludzkimi – prawdziwymi czaszkami i kośćmi. W sumie jest ich ponad 3 tysiące. W krypcie pod podłogą spoczywa dalsze 21 tys. szczątków ludzi, wypełniających ją do wysokości ok. 2 metrów. Wybudowana w stylu barokowym kaplica stała się unikatowym dziełem kultury religijnej i jedynym tego rodzaju zabytkiem w Polsce. Jest jedną z niewielu tego typu nekropolii na świecie. Kaplica Czaszek w Kudowie-Zdroju jest jedynym tego rodzaju zabytkiem w Polsce. Wielki wspólny grobowiec ofiar wojen Śląskich z lat 1740-1742 i 1744-1745 oraz chorób zakaźnych z XVIII wieku znajduje się w odległości ok. 1 km od centrum Kudowy w dolinie rzeki Czermnicy.

Kolejnym punktem wycieczki były Wambierzyce. To nieduża wioska na Dolnym Śląsku słynna z okazałego Sanktuarium Maryjnego nazywanego Śląską Jerozolimą. Jego historia sięga XII-wiecznego podania – według którego Jan z Ratna miał tu odzyskać wzrok i jednocześnie ukazała mu się Matka Boska. Bazylika Mniejsza w Wambierzycach stanęła w XVIII wieku w miejscu wcześniejszej, XIII-wiecznej, drewnianej kaplicy. Świątynia góruje nad miejscowością, prowadza do niej monumentalne schody. Sam budynek – to przykład barokowej architektury – posągi apostołów, krużganki dookoła głównej nawy, bogate zdobienia i złocenia oraz malowidła ścienne

Jako ostatnie miejsce, do którego dotarliśmy przed powrotem do Tarnowa było Kłodzko. Tu zjedliśmy obiad i spacerowaliśmy ulicami miasta. Przeszliśmy Most św. Jana, jeden z najbardziej charakterystycznych zabytków Kłodzka, łączący starówkę z częścią miasta zwaną  Wyspą Piasek.

Urok miejsc, które zwiedzaliśmy oraz pogoda ducha, która przez cały czas nam towarzyszyła sprawiły, że wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci. Szczególne podziękowania kierujemy pod adresem pani Anety Gądek za pomysł i organizację wyjazdu. Klasie 3TM i 2IA dziękujemy za bogaty repertuar muzyczny, wspaniały wokal i pełen profesjonalizm. Nawet długa podróż autokarem może być przyjemnością. Uczniom i opiekunom dziękujemy za wspaniałą, pełną uśmiechów i wrażeń atmosferę.